Publicerat 12 september 2017 i kategorin Artiklar

Viktigt att spara kvitton på rätt sätt

Skatteverket har tagit ställning till hur kvitton ska bevaras för att de ska styrka företagets avdragsrätt för ingående moms när anställda gör inköp eller utlägg för företagets räkning.

Olika tekniska lösningar och system finns på marknaden för att elektroniskt hantera kvitton med syfte att förenkla för anställda och arbetsgivare. Genom den elektroniska hanteringen vill man slippa bevara papperskvitton när anställda gör inköp för arbetsgivarens räkning. Men det är en förenkling som kan äventyra företagets rätt att göra avdrag för ingående moms för de aktuella inköpen.

Momslagen

Den som bedriver momspliktig verksamhet får göra avdrag för ingående moms som avser inköp för verksamheten som gjorts från en momsregistrerad person. Avdragsrätten ska styrkas med en faktura. Med faktura avses ett dokument i pappersform eller i elektronisk form, till exempel ett kvitto, som uppfyller villkoren i momslagen för fakturor.

För att företaget ska ha rätt att göra avdrag för ingående moms på ett inköp krävs också att det är företagets eget inköp. Enligt praxis får moms inte dras av på kostnadsersättning för anställdas privata inköp.

När det gäller i vilken form fakturorna ska bevaras hänvisar momslagen till bokföringslagen. Det innebär att fakturor ska bevaras i den form de hade när de mottogs av företaget.

Anställd gör inköp med arbetsgivarens medel

En anställd som använder företagets kredit- eller betalkort eller kontanter ur företagets handkassa gör ett inköp med företagets medel. När den anställde tar emot ett kvitto för inköpet gör han det för företagets räkning. Det innebär att företaget ska bevara kvittot i den form det hade när den anställde tog emot det. Det är alltså inte tillräckligt att endast bevara en inskannad kopia eller ett foto av originalet när det är framtaget på papper.

Anställds utlägg

När den anställde gör inköp med egna pengar kan det i vissa fall anses att det är fråga om ett utlägg för arbetsgivarens räkning. Det gäller om det anses naturligt att arbetsgivaren står för inköpet. I sådant fall har den anställde köpt varan eller tjänsten för företagets räkning. Det kan till exempel vara facklitteratur, kost, logi och representation.

För sådana inköp ska företaget bevara kvittot i den form det hade när den anställde tog emot det.

Kostnadsersättning

När den anställde inte anses ha gjort ett utlägg för företagets räkning kan den ersättning som arbetsgivaren betalar till den anställde räknas som en kostnadsersättning. Den affärshändelsen är en ren betalningstransaktion som inte ger företaget någon rätt till momsavdrag. Företaget ska bevara det underlag som den anställde lämnar till företaget. Om den anställde lämnar sin reseräkning elektroniskt ska den bevaras elektroniskt.

Kassaregister

När ett företag tar ut en kopia av ett kassakvitto ur sitt kassaregister ska kopian vara märkt med ordet kopia. Det gäller oavsett om kassaregistret tar fram kopian i pappersform eller i elektronisk form.

En anledning till att företag tar fram en elektronisk kopia av ett papperskvitto kan vara att deras kund vill använda det elektroniska kvittot som underlag för att begära ersättning från sin arbetsgivare.

Skatteverket anser att ett företag kan bevara antingen det papperskvitto som den anställde taget emot eller den elektroniska kopian av kvittot som säljaren tar fram ur sitt kassaregister och som sänds till företaget. Det gäller alltså även om kvittot är märkt med ordet kopia. Det kvittot utgör då underlag för företagets avdragsrätt för moms.


Exempel: elektronisk kopia

Cecilia är på tjänsteresa och betalar hotellrummet med sitt privata kreditkort. Hon får ett papperskvitto men begär att hotellet tar fram en elektronisk kopia som ska skickas till hennes arbetsgivare.

Skatteverket: Även Cecilia har gjort en resa i tjänsten, men i detta fall har säljaren utfärdat två kvitton. Det elektroniska kvittot har överförts från hotellets system till företagets system. Det innebär att det elektroniska kvittot kan bevaras som verifikation och utgöra företagets underlag för avdragsrätt för moms trots att det är märkt med ordet kopia.


Exempel: skannat kvitto

Björn ska på tjänsteresa och tar taxi till flygplatsen. Han betalar taxiresan med sitt privata kreditkort. Björn skannar kvittot med sin mobiltelefon, men behåller också papperskvittot.

Skatteverket: Björn har gjort en resa i tjänsten, hans utgift för den resan kan därför anses som ett utlägg för företagets räkning. Det innebär att företaget anses ha köpt taxiresan. Det är därför det kvitto som Björn erhöll av taxichauffören som ska bevaras och som är underlag för företagets momsavdrag.  Den kopia av kvittot som Björn framställt med sin mobil godtas inte som underlag.


Skatteverkets ställningstagande 2017-06-29

Företagsaktuellt nr 5 2017

 

 

Publicerat 15 december 2017

Periodiseringsfond vid ombildning

Kammarrätten nekade företagaren avdrag för avsättning till periodiseringsfond vid ombildning från enskild firma till aktiebolag eftersom aktiebolaget inte gjort någon avsättning för fonden i räkenskaperna. Vid en ombildning från enskild firma till aktiebolag får bolaget överta en periodiseringsfond helt eller delvis om överföringen inte leder till uttagsbeskattning, den fysiska …

Läs mer

Publicerat 15 december 2017

Hämta information om företaget du ska anlita

I Skatteverkets e-tjänst ”Hämta företagsinformation” kan du hämta olika typer av information om ett företag. Nu kan du även få information om företagets beslutade arbetsgivaravgifter de tre senaste månaderna. skatteverket.se Företagsaktuellt nr 6 2017

Läs mer

Publicerat 15 december 2017

Srf konsulternas digitala kalender Viktiga dagar 2018

Ett smart verktyg för dig som driver eget företag och behöver hålla koll på Skatteverkets inlämningsdatum. Du kan ladda ner den helt kostnadsfritt från Srf konsulternas webbshop srfprodukter.se. Företagsaktuellt nr 6 2017

Läs mer

Publicerat 15 december 2017

Tjäna på att överlåta premiepensionen

Är du gift eller har en registrerad partner kan du välja att överlåta din premiepensionsrätt till din maka, make eller registrerade partner. Premiepensionen är en del av den allmänna pensionen. Avsättningen till den allmänna pensionen är 18,5 procent beräknat på inkomster upp till 7,5 inkomstbasbelopp. Av dessa utgör 2,5 procent premiepension. Du kan inte föra över …

Läs mer

Publicerat 15 december 2017

Regeringens budget för 2018

Under förutsättning att riksdagen bifaller regeringens budgetproposition kommer följande förändringar på skatteområdet börja tillämpas från och med den 1 januari 2018. 3:12 reglerna Som de flesta säkert redan noterat så fanns det inget förslag om förändrade skatteregler för fåmansföretagare, de så kallade 3:12 reglerna, i regeringens budgetproposition. I slutet av 2016 …

Läs mer

Publicerat 15 december 2017

Beskattning av avverkningsuppdrag

När fastighetsägaren upprättar årsbokslut och inte tillämpar betalningsplan ska, enligt Högsta förvaltningsdomstolen, inkomst av avverkningsuppdrag redovisas som intäkt först det år då inmätning av det sålda viket har skett. Vid rotpostförsäljning säljer skogsägaren en viss uppmätt kvantitet skog stående på rot. Köparen ansvarar för att avverkning sker och står för …

Läs mer

Publicerat 28 november 2017

Förändring och flytt

Under hösten 2017 har diskussioner om samarbete inletts med Brahe Redovisning och detta har nu resulterat i att verksamheten from 1/1-18 kommer bedrivas hos Brahe Redovisning.

För dig som kund innebär det att du kommer till en mycket välrenommerad redovisningsbyrå med ännu större resurser som drivs utifrån samma värderingar som vi har vilket gör att jag känner mig helt trygg med …

Läs mer

Publicerat 28 november 2017

Brahe Redovisning AB förvärvar verksamheten i KompRed AB!

Brahe Redovisning AB förvärvar verksamheten i KompRed AB!

Det är med stor glädje vi får informera om att vi fr.o.m. den 1 januari 2018 kommer överta verksamheten i KompRed.

Brahe Redovisning är en byrå placerad i Jönköping där vi idag är sex engagerade medarbetare med stor erfarenhet och kompetens som erbjuder ett brett spektrum av tjänster av hög kvalitet. För …

Läs mer

Publicerat 27 oktober 2017

Starta aktiebolag? – Passa på före årsskiftet!

Om du står i valet och kvalet att starta aktiebolag eller ombilda till aktiebolag från någon annan företagsform är det en god idé att bestämma sig snart. Som ägare till ett aktiebolag kan du få lågbeskattad utdelning från bolaget, men du får bara tillgodoräkna dig utdelningsutrymme om du äger bolaget vid ingången av året.

 

 

 

Läs mer

Publicerat 9 oktober 2017

Bolagsverket har under hösten skickat ut brev med uppmanan att anmäla verklig huvudman.

Anmälan är kostnadsfri fram till 1 februari 2018 och görs via bolagsverkets e-tjänst.

OBS! Anmälan ska lämnas även om verklig huvudman inte finns!

Kolla vilka regler som gäller för just din företags- eller föreningsform.
Ta reda på om ni har någon verklig huvudman och vem eller vilka det i så fall är.
Logga in i e-tjänsten och anmäl …

Läs mer

Gå till startsidan