Publicerat 13 februari 2020 i kategorin Artiklar

Digital brevlåda

När det finns en anmäld digital brevlåda så kommer Skatteverket årligen skicka ut deklarationen den vägen. På Mina Sidor kan man se om det finns en digital brevlåda ansluten. Utöver den av statliga digitala brevlådan Min myndighetspost för tjänsten Mina meddelanden finns ett antal privata leverantörer. De som är anslutna till Skatteverkets tjänst är Digimail, EBoks och Kivra. Varje leverantör har sina förutsättningar med egna rutiner för att avisera deklarationen, genom exempelvis ett mejl eller sms. Den som inte har en digital brevlåda får deklarationen med posten mellan den 13 mars och 15 april. Om det finns ombud så är det till respektive leverantör om de erbjuder möjligheten att ge andra än personen själv möjlighet att läsa och hantera meddelanden.

Mer än deklaration

När det finns en koppling till en digital brevlåda så är det inte endast deklarationen som Skatteverket skickar ut den vägen. Ärenden utöver deklarationsområdet hos Skatteverket som hanteras via den digitala brevlådan är inom många områden. I samband med ändringar av uppgifter till folkbokföringen så kommer bekräftelser av flyttanmälan, en kontrollfunktion för att se till att personuppgifter inte missbrukas. Företagare har en kontrollfunktion gällande behörighet att använda e‑tjänster på skatteverket.se, företag och privat som kommer via meddelande till den digitala brevlådan. Som företag och privatperson är det via den digitala brevlådan som betalningskrav och betalningsuppmaningar skickas ut. Även administration av företagsuppgifter, kassaregister, vissa moms ärenden, anmälan om personalliggare, beslut kring preliminärskatt, punktskatt, rot-och rut, korrespondens kring skattekontroller. Dessutom kommer alla kontoutdrag och beställda saldobesked från skattekontot, företag och privat samt utbetalningar från skattekonto, företag och privat. Om en person som har en digital brevlåda avlider, stoppas den digitala posten. All post till den avlidna personen skickas istället automatiskt som fysisk post.

Inte bara Skatteverket

Oavsett vilken leverantör som mottagaren väljer kommer all myndighetspost att skickas digitalt. Information men även fakturor från exempelvis Valmyndigheten, Transportstyrelsen, CSN och Försäkringskassan kommer därmed i den digitala brevlådan och inte i kuvert via den vanliga brevlådan. Det är viktigt att tänka på vid exempelvis besök i Stockholm om en trängselavgift uppkommer. Fakturan kommer i sådana fall via den digitala brevlådan. Beroende på vilken leverantör av digital brevlåda som används finns även möjlighet att ta emot post från företag. Förutsättningen är att de är anslutna till leverantörens lösning.

Publicerat 21 mars 2020

Konkreta tips till företag vid ekonomisk kris

Svenska företag är hårt drabbade av coronavirusets effekter. Branschorganisationen Srf konsulternas medlemmar är Sveriges Auktoriserade Redovisningskonsulter och Lönekonsulter. Tillsammans med sina kollegor på redovisnings- och lönebyråer runt om i landet, hjälper de dagligen företag med ekonomi, lönehantering och ekonomisk rådgivning.
I sviterna av coronavirusets framfart …

Läs mer

Publicerat 11 mars 2020

Nya regler för körkort

Förändringarna handlar främst om att kunskapsprovet ska vara godkänt innan körprov får göras. Det gäller alla körkortsbehörigheter. Giltighetstiden för kunskapsprov behörighet B är förlängd från två till fyra månader. Flexiblare bokning Under 2019 gjorde Transportstyrelsen och Trafikverket en översyn av förarutbildningssystemet Förarprov och förutsättningarna för att …

Läs mer

Publicerat 11 mars 2020

Minskad smittspridning

En sjukdom som omfattas av smittskyddslagen kräver särskild hantering.  Ett 30-tal sjukdomar räknas enligt smittskyddslagen som allmänfarliga. Det finns även några få sjukdomar som klassas samhällsfarliga såsom Covid-19, även kallat Coronaviruset. Den som vet eller har anledning att misstänka att man bär på en smittsam sjukdom är skyldig att vidta de åtgärder som krävs för …

Läs mer

Publicerat 11 mars 2020

Ekonomiska konsekvenser av coronaviruset

Regeringen har i spåren av coronavirusets spridning tryckt på kring införandet av så kallat korttidsarbete, en statlig reglering av arbetstid. Anledningen till möjligt korttidsarbete är att kunna stödja sysselsättningen och dämpa arbetslösheten när det är ett allvarligt läge för samhällsekonomin. Det ska ge företagen möjlighet att möta tillfällig arbetsbrist genom att …

Läs mer

Publicerat 13 februari 2020

Frågan om styrelseuppdrag kan beskattas i ett bolag har prövats i plenum

Diskussionerna bottnar till stor del i att Skatteverket i ett ställningstagande 2008-12-11 efter en lagändring 2009 gjorde en ny mer generös bedömning av gällande rätt. Efter en dom i Högsta förvaltningsdomstolen 2017 ändrade Skatteverket sitt ställningstagande. I domen kom Högsta förvaltningsdomstolen nämligen fram till att den aktuella lagändringen 2009 inte föranlett någon …

Läs mer

Publicerat 13 februari 2020

Utlandstraktamenten

En stor andel av Sveriges företag har internationell koppling med därtill hörande tjänsteresor. För att täcka de ökade levnadskostnader som resandet kan medföra kan den anställde få en kostnadsersättning, traktamente. Traktamentet är inte tänkt att täcka hela kostnaden utan den anställde får ersättning för den fördyrning som kan uppstå, som att äta på restaurang …

Läs mer

Publicerat 13 februari 2020

Frågan om styrelseuppdrag kan beskattas i ett bolag har prövats i plenum

Efter en dom i Högsta förvaltningsdomstolen 2017 ändrade Skatteverket sitt ställningstagande. I domen kom Högsta förvaltningsdomstolen nämligen fram till att den aktuella lagändringen 2009 inte föranlett någon ändring i sak. Äldre praxis avseende beskattning av styrelsearvode skulle därför vara gällande även efter lagändringen (HFD 2017 ref. 41). Att beskattning, med något …

Läs mer

Publicerat 15 januari 2020

Kontrolluppgifter

Sedan drygt ett år så skickar alla arbetsgivare i Sverige in inkomstuppgifter för de anställda varje månad, istället som det var förr, att det sammanställdes kontrolluppgifter på årsbasis. I vissa fall måste kontrolluppgifter rapporteras, om till exempel den anställde har fått en ränteförmån, utbetald utdelning eller schablonintäkt på ett investeringssparkonto. Det finns …

Läs mer

Publicerat 15 januari 2020

Personalliggare har gjort svarta jobb vita

I studien ”Hur påverkas restaurang- och byggbranschen av personalliggare?” undersöks hur införandet av lagstiftningen har påverkat restaurang- och byggbranschen i stort. Enligt rapporten har personalliggarlagstiftningen lett till en ökning av antalet anställda på branschnivå i restaurangbranschen men inte inom byggbranschen. – Resultaten på branschnivå kan bero på effekter …

Läs mer

Publicerat 15 januari 2020

Fora rapportering

Från 2 januari till 31 januari ska närmare 175 000 företag rapportera slutliga löner till Fora för sina privatanställda arbetare. Fora hanterar inte bara privatanställda arbetare utan även tjänstemän, och företagare omfattas. Ägare av företag har dock inte samma försäkringsskydd som de anställda. Rapporteringen är viktig för att de anställda ska få rätt inbetalningar till …

Läs mer

Gå till startsidan